Libretto

Jag har skrivit två gånger förra veckan. Såhär ser den allra första skissen på en början ut. // 21 jan // N


Aldrig mer


Skiss 1

Det är gråmulen vinter och redan mörkt. Hon och han är i köket och förbereder en middag med två vänner. Det är en fredag och klockan är halv sju.

Hon
Jag fick besiktningstid klockan två nästa fredag, om en vecka.

Han
Bokade du på nätet?

Hon
Ja. Fast först gick det inte alls. Kan du åka?

Han
Hur skulle jag kunna det? Jag jobbar ju. Det får du göra.
Nu kommer de snart. Jag får lite vin. Är riset färdigt?

Hon
Det kan du väl kolla själv. Jag öppnar det röda nu. Jag jobbar också. Du får åka.

Han
Men Gud. Det är ju du som har bokat. Om du bokar så dumt får du ta hand om det själv. Jag gör det inte. Ge mig vinet. KAN JAG FÅ VINET!

Hon
Lugna dig. Det är inte bara du…

DET RINGER

Hon (i telefon)
Hallå. Ja. Ja. Nej, det är OK. Ja, det skall bli jättetrevligt. Nej. Nej. Men du, jag har faktiskt glömt stearinljus. Kan du köpa ett paket? Bra. Då ses vi. Kram.

Hon
De är sena. Kommer om en timme ungefär.

Han
Jag tog av riset. Allt är klart. Skål.

Hon
Skål

Han
Vet du vad jag drömde i natt? Så dumt. Det var en fest och vi höll på att ordna och så var det Martin och Pelle och så blev det fel hela tiden. Vattnet gick sönder och jag sprang för att täta sprutandet, riset brände. Jag fick göra nytt. Det ösregnade och regnade in, alla började komma, jag var tvungen att åka och handla och jag bara rusade. Det var hemskt.

Hon
Du måste lugna ner dig. Lära dig lugn. Lita till ditt inre. Låta det komma fram. Är man stressad drömmer man så hela tiden. Du skulle kunna läsa mer.

Han
Jag vet. Det är inte bra.

Hon
Jag minns innan allt började. Kommer du ihåg Berlin. Nyår. Isen som låg som en hinna över gatorna. Blänkte som av glas, och bilarna som gled omkring. Bara att gå från bilen. Det var fint. Jag kan sakna det.

Han
Jag med. Det känns så långt borta och ändå så hemma på nåt sätt.

Båda
Vi reste i natten och kom bara bort
TIll städer och landskap, i vått och i torrt
Vi reste i natten, i bilen var tryggt
Tilsammans i mörkret, inte på flykt

Ooo…


Ett ljud hörs från rummet intill köket.

Hon
Hörde du! Det är inte sant! Hur kan d…

Han
Sssch!

(Lyssnar)

Han
Det kan vara blåsten. Eller bara huset.

Hon
Men tänk om. Tänk om hon inte är död. Jag tror det. Vi kan inte begrava henne. Jag är säker på att hon kommer tillbaks. Är dörren låst?

Han
Det är låst. Det är två månader nu. Vi måste inse att hon är död. Vi kan inte ha kvar henne här. Tänk om nån annan hör nåt!

Hon
Men du sade ju själv att det bara var huset. Jag tror hon finns kvar på något sätt. Det tror du också. Tyst!

Hon
Där var det igen.

Han
Ja.

Powered by Blogger

Subscribe to
Posts [Atom]

-->