Tisdag 22 januari

Här följer en dagbok från de första träffarna i januari 2008 med nya medarbetare i New Opera Co.


Så har vi då inlett processen som skall leda fram till Aldrig mer! Vi ägnade förmiddagen åt att presentera oss för varandra, sjunga kören "Härdas skall du" ur Uppvind, diskutera metodik, arbetssätt, hur dessa två lab-veckor skall se ut, läsa den första librettoskissen på scenen, samt planera morgondagen.

Medverkande
Gruppen som skall arbeta ihop är verkligen en ny sammansättning där många av oss inte arbetat ihop tidigare. Det var därför med viss osäkerhet vi närmade oss varandra under frukosten, men efter en ganska utförlig presentationsrunda släppte det mesta. Medverkande:

Niklas Rydén, pianist och kompositör, kommer att skriva libretto och musik och har det övergripande ansvaret för att leda projektet. Började skissa på librettot på ett kafé i Henån på Orust.

Anna Gustafssson, slagverkare, från början klassiskt skolad, skriver idag mycket teatermusik och musik till dans, ibland komponerad och noterad, ibland mer improvisatorisk. Kommer förmodligen också att delta i Aldrig mer! på andra instrument och med sång. Är för övrigt granne med Niklas på Orust, utanför Henån (sommarställen), där hennes mormor länge ägt ett hus. (En ren tillfällighet som vi inte visste om till en början.)

Fredrika Byman Moberg är dansare och koreograf och arbetar just nu som dansare i operan Faust i Malmö. Har tillsammans med Soledad Howe dansgruppen Lula som i sin aktuella produktion Hay Banda undersöker hur relationen mellan dans och musik kan se ut i en föreställning.

Soledad Howe är också dansare och koreograf och var med i Uppvind. Där träffade hon Malin Dahlström och Minna Kiper. Numera har de performancetrion Disdishdance tillsammans. (Se klipp med Disdishdance) Soledad kommer tillsammans med Fredrika att vara ansvariga för arbetet med rörelse i Aldrig mer!, och medverka som dansare.

Jim Berggren är bildkonstnär och utbildad på Valand på 70-talet. Arbetar med måleri, litografi och digitala tekniker. På 1990-talet startade han och förestod kursen Fri konst och nya media på Valand. Var med i Uppvind och utvecklade det unika bildrummet som skall tas vidare i Aldrig mer!

Erika Alexandersson är sångerska som bor i Stockholm och bl.a. har duon josef och erika tillsammans med Josef Kallerdahl. (Hemsida josef och erika) Erika kommer att sjunga den kvinnliga huvudrollen. Hon bidrar också till Orust-temat i ensemblen när hon berättar att hon vuxit upp i Svanesund!

David Sperling är sångare, musiker och skådespelare. Han har varvat professionell karriär som skådespelare med en dito som musiker. De sista åren har han gjort stor framgång med Teater PanJál, som är sprungen ur samarbetet med teatervisionären Sören Larsson, där han använder båda dessa språk. (Hemsida Panjal) Han kommer att sjunga den manliga huvudrollen. David bidrar också till ett nytt geografiskt tema, vid sidan av Orust, i det attt han är uppvuxen i Argentina och studerat Bandeneon-spel. Även Soledad har släkt i Argentina och en nära relation till landet.

Johanna Larsson är för närvarande vikarierande ljuschef på Atalante. Hon är både ljussättare och regissör och har regisserat flera föreställningar med unga teatergruppen Play, som vann Nöjesguidens teaterpris i julas. (Hemsida Play) Hon var också regiassistent i Backas rosade Brott och straff. Kommer att arbeta både med ljus och regi. Har förflutet också som sångerska och ett stort musikintresse.

Magnus Bergström är kontrabasist, började med klassisk fiol och gick sen över till jazz och kontrabas. Han var med i Uppvind där han fungerade som biträdande kapellmästare och viktig pålitlig stämledare i kören. Samma roller kommer han att ha i Aldrig mer!

Pär Bengtsson arbetar med ljud och scen på Atalante och är med på ett hörn i Aldrig mer! Han är också elgitarrist och var med och skötte ljud och teknik i Uppvind.

Under arbetet med Uppvind hände märkliga saker. I texten förekom hot från terrorister som resulterade i problem för kollektivtrafiken. Under repetetionerna förekom i verkligheten både bilbränder och märkliga kollektivtrafikproblem. I texten till Uppvind förekommer också en hänsyftning till FlumeRide på Liseberg i en mardröm. Sen skedde en olycka på riktigt där. Magnus Bergström påpekade det märkliga i att det just inför vår nya process också skedde en oväntat mångfacetterad händelse: Det stora postrånet med brända bilar och hotande bomber. Som i Uppvind…

Processen
Vi kommer att ha tre processperioder under våren. Den nu i januari, en i april och en i början av juni. Då kommer vi att arbeta med rörelse, sång, musik, text och bild/projektion. Vi kommer att ha rörelse- och röstverkstäder, text/dialogimprovisationer, musikimprovisationer, rörelseimprovisationer, projektionslab, kontinuerlig utvärdering, visa varandra saker vi gjort på andra håll och mycket annat. Olika deltagare kommer att leda olika aktiviteter. Det bör påpekas att vi arbetar fyra dagar v 1, och tre dagar v 2. Ingen dag mer än den första kan alla vara med samtidigt. (Pga av andra åtagande.)

Metodik
En stor del av dagens diskussioner upptogs av tankar kring metodik. Under Uppvind arbetade vi medvetet med en kollektiv process där allas röster var viktiga och ingen regissör fanns. Niklas var projektledare, men han var med på scenen och upptagen med musiken, och ingen fanns som kunde ta regisansvar mot sluttet när alla beslut skulle tas. Detta blev lite jobbigt för ensemblen och flera av medarbetarna (Minna, Anna, Annkatrin, Niklas) fick hjälpas åt med regin. Även denna gång vill vi arbeta med en kollektiv process, fast ha Johanna som regiansvarig mot slutet.
Vi pratade också om rörelse och koreografi och sade att det vore spännande att pröva ett förhållningssätt som bygger på en slags stiliserad koreografi/rumslighet som alla sångare och musiker är en del av. Sen kan det finnas partier med dans av lite annat slag som dansarna står för.

I morgon onsdag skall vi inleda med röst och rörelseverkstad. Sen skall vi ha musik och dansimprovisation och improvisera sång utifrån librettoskiss. Efter lunch skall Erika och Jim visa lite eget. Vi skall starta upp projektioner och bildrum. Därefter text/scen-improvisationer och en avslutande utvärdering och planering.

Läsning av libretto. Först Johanna och Niklas, sen Erika och David. (video)











Psalm från Uppvind. (video)












//Niklas

Powered by Blogger

Subscribe to
Posts [Atom]

-->