Fredag 25 januari

Dag fyra dominerades av två långa och mycket meningsfulla samtal, en stor middagsimprovisation, samt flera mindre rörelse- och sångimprovisationer. Medverkade denna dag gjorde David, Erika, Soledad, Johanna, Pär, Jim och Niklas.

Uppvärmning David
David stod denna gång för uppvärmningen i rörelse och lite röst. Vi gjorde lite olika övningar som gick ut på att hitta grunden i kroppen, stödet runt magen, närvaron i rörelsen och impulser som sätter igång en rörelsesekvens. Först hoppade vi runt, kastade bollar och skor till varandra och lärde oss känna in varandra och rummet, samt att kommunicera. Vi fick studsa som bollar och hitta energier. Vi gjorde plastikövningar och gick igenom kroppen. Att röra huvudet i sidled, utan att böja det var svårast. Sedan omsatte vi detta i rörelseimprovisation. En gestik åtgången, med tydlig impuls, att det kommer ur en energi, med dynamik och med närvaro. Detta med närvaro kom vi att prata om mycket under dagen. Vad är det som gör att en rörelse eller sång känns "äkta", "på riktigt". Mer om detta i kommande inlägg. Sen avslutade vi med att göra tre duo-impron. I sin improvisation ihop med Soledad visade Johanna oväntad vokal förmåga som kan avnjutas i klippet nedan.

Soledad och Johanna (video)









Röstimpro

För att få igång röstarbetet tydligare gjorde vi sedan en variant på första dagens röst-rörelseimpro. Vi började i en liggane ring med långa toner. Sen upp och ut i rummet med mer individuella, korta eller rytmiska ljud. Sen tillbaks till samling på golvet, och långa toner. Enkelt, men förvånansvärt effektivt.

Musikaliska stilar och sångsätt
Sen gjorde David och Erika en improvisation i operastil på Niklas librettoskiss. Niklas kompade på piano. (Klicka för video.)

David och Erika i operasång (video)









Samtal om sånglikhet av olika slag

Detta följdes av ett långt och avancerat samtal om vilken slags sånglighet vi eftersträvar i vår "nyopera". (Den naturliga, den egna.) Hur man når närvaro i rörelse, sång och aktion. Om vitsen med denna operaövning, att det lätt kändes som att man gör sig tull lite grand. Vi talade om detta att göra "på riktigt". Vi talade också om vilken sångstil Niklas är ute efter. Vad är nyopera. Hur det blev i Uppvind. (I Uppvind blev det att vi. när vi kom ut på scenen, lade på lite mer "stor klang" än jag egentligen tänkt. Kanske borde vi ibland använda handmikrofoner i improvisationer för att hitta när klang, och fundera på hur vi hittar den enkla, personliga, oförställda och berörande sångstil jag söker, och som finns i en del mer avancerad populärmusik.

Verfremdung
Inför Uppvind fanns en fråga. Vad händer om man verkligen tar ut det känslosamma så som man gör i traditionell opera, men utan den förkonstling som den traditionella operatekniken och den klassiska musiken tillför, den distansering som ligger i själva tilltalet kanske just är det som gör det möjligt att uttrycka så starka klichéer utan att det blir löjligt. Vi tyckte dock i Uppvind att detta gick alldeles utmärkt även utan den traditionella operans teknik.

Om komponerad populärmusik och konstmusikal
Många har undrat över begreppet "nyopera", och varför man inte kallar det "musikal". Ordet "musikal" är så förknippat med vissa sångsätt, ett, i allmänhet, lättviktigare tilltal, samt att det man sjunger är "låtar" i mer populärmusikalisk mening. Därutöver talar man ofta dialogen.
En variant som någon föreslog är "konstmusikal". Ja. Varför inte?
David har alltid varit med i Quartango, en grupp som spelar och sjunger latininspirerad musik med gitarr, basgitarr, dragspel, violin och sång. Det är väldigt gripande musik som präglas av personligt tilltal, stark dynamik, svag volym och pausar. Men framförallt är den elegant komponerad och arrangerad på ett sätt populärmusik ofta inte är. Det är något som intresserar mig mycket och som vi kom att tala om. Den komponerade populärmusiken. Alltså komponerad musik som använder sig av populärkulturella uttryckvärldar.
Detta, dagens första, långa samtal innehöll också samtal om huruvida man behöver "känn" för att uttrycka och förmedla känslor. Vi kom väl fram till att man måste vara där, uppleva den starka koncentration och närvaro i det man gör, och kanske tom uppleva starkt det man sjunger text om. Men däremot behöver man inte "känna" de känslor publiken kommer att uppleva.

Country och tango och Mumin
Efter detta sjöng Soledad och Jim delar av librettot i en countryversion som kom väldigt enkelt och naturligt och blev väldigt charmig. Lite lurigare var det att få igång tango-versionen. Men även denna kom sig. Tyvärr finns inte dessa filmade.
Sen talade vi mer om vilken musik vi söker. Kanske finns svaret i den enkla västerländska nordiska stil som finns i t.ex. Erna Tauros sånger till Mumintrollet eller Georg Riedels musik till Astrid Lindgrens böcker. Är det där vi skall navigera?

Samtal om storyn vi skall berätta
Sen tog vi en längre fika och Solle o Johanna gick över till att förbereda enimprovisation. David, Pär, Niklas, Erika och Jim satt sedan i ring på scenen och pratade dramaturgi, synopsis, story, relationer osv. Otroligt fint samtal som verkligen blev på riktigt med fullständig närvaro. Kräver speciell rapport. Jag återkommer med detta måndag eller tisdag. Soledad o Johanna kom in och var med i slutet.

Multiimprovisation
Sen följde den improvisation de hade förberett. Två par äter middag och har fest hemma hos de ena. David och Erika var ett par. Jim och Niklas ett. Jim var tvungen att gå mitt under improvisationen. Då tog Pär över hans roll.
Alla hade fått några instruktioner. Niklas var konflikträdd, men ville gärna sjunga. Erika fastnade gärna i rörelser och var bekymrad. David skulle kommentera och klanka ner på henne. Pär skulle berätta historier osv. Alla hade ungefär tre instruktioner. Vi skulle använda text. sång, musik och rörelse/aktion, och helst sjunga texten. Det blev en improvisation på nästan 30 minuter som går att se uppdelad i sex klipp nedan.

1 Impro Inledning (video)









2 Impro Impro Samborombom Fågel (video)









3 Impro Misshandel till Toaletten (video)










4 Impro Spela Snake till stol (video)









5 Impro Levitation till Rosa på bal (video)









6 Impro UFO till slut (video)









Efteråt hade vi långt samtal om hur det fungerat. Niklas var lite frustrerad av begränsning att han skulle vara konflikträdd. När David var otrevlig mot honpm ville han spontant ställa till ett uppträde, men lät bli pga han skulle spela konflikträdd. Vi enades om att man får lämna begränsningar om man vill.. Erika var som alla förvirrad av alla parallella språk, text, aktion, dans, sång, musik. Men det var givande och det kom fram en del bra material, som t.ex. seansen med händerna.
David berättade här också om en Larsson-övning som går ut på att våga ta bestämda beslut i improvisationer, att våga starta och avbryta en aktion, i samspel med en annan. Intressant.

Avslutning
Vi avrundade med middag på nya restaurangen Tre Indier. God mat, bra stämning. Där låg tidigare polska Wojasrski som vi kom att tycka mycket om. Ändå tidigare låg där Skansens Pärla, ett verkligt tillhåll som besjungs av Claes Hylinger i Kvällarna på Pärlan. Nå. Vi hade fin avrundning.Kommande vecka arbetar vi på scenen onsdag, torsdag och fredag. På fredag 1 feb kl 20 är det öppet för publik. Jag återkommer med text om synopsisdiskussion redan innan dess.
//Niklas

Powered by Blogger

Subscribe to
Posts [Atom]

-->